Google lanceerde woensdag One Pass, een systeem waarbij gebruikers via één
rekening abonnementen of andere informatie kunnen kopen via het web of via
hun mobieltje. Het geld wordt geïnd via Google Checkout, een ander systeem
van Google.

Google rekent uitgevers 10 procent commissie voor de financiële afhandeling
van de aankopen. Dat is veel lager dan de 30 procent die Apple rekent.

Bovendien geeft Google uitgevers de mogelijkheid om de namen en andere
contactgegevens van de kopers te registreren. Apple doet dat niet, tenzij je
als koper daar zelf toestemming voor geeft.

Apple streng voor uitgevers
De stap van Apple komt één dag nadat Apple nadere voorwaarden bekendmaakte
voor de makers van apps. Uitgevers mogen nog steeds wel een link opnemen
naar hun eigen websites en abonneersystemen (waardoor ze niet de 30 procent
commissie hoeven te betalen). Maar ze moeten gebruikers wèl de optie
aanbieden om hetzelfde abonnement ook via de app te kopen. Dat kost de
uitgevers dan wel 30 procent.

Rhapsody, een bedrijf dat als een soort Spotify muziek verkoopt en 750.000
gebruikers telt, heeft gisteren bekendgemaakt te onderzoeken of juridische
actie tegen Apple mogelijk is. Het noemt de 30 procent commissie die Apple
beurt ‘economisch onhoudbaar’, aldus de Amerikaanse online zakenkrant Business
Insider
.

Het bedrijf noemt de kosten die Apple rekent voor zijn betaalservice (de koper
rekent af via de iTuneswinkel) buitensporig hoog vergeleken met de 2,5
procent die een creditcardmaatschappij vraagt voor een betaling. En het
vraagt zich af of Apple niet misbruik maakt van z'n positie.

Uitgevers staan dus voor een dilemma: blijven ze hun producten verkopen via de
iPhone en iPad of maken ze gebruik van Google, dat via Android een minstens
zo populair distributiekanaal aanbiedt?

Google alternatief?
Google's topman Eric Schmidt maakte One Pass gisteren bekend in de Duitse
hoofdstad Berlijn. Geen toeval, want de grootste uitgever van Duitsland,
Axel Springer, heeft One Pass nu omarmd. Andere uitgevers, zoals Bonnier in
de VS, kiezen voor beide systemen.

Uitgevers bekijken Google normaal gesproken met argusogen, gezien de
dominantie van het bedrijf op terreinen als zoekmachinemarketing en
hergebruik van hun content. Maar in dit geval zouden ze het bedrijf wel eens
kunnen omarmen, al is het alleen maar om Apple concurrentie aan te doen.

Een derde weg is het introduceren van je eigen registratie- en
betalingssysteem, zoals Time op de plank heeft liggen. Al of niet in
combinatie met Apple's of Google's systemen.

One Pass is nog niet beschikbaar in Nederland, maar wel voor de VS en de grote
Europese landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Lees ook:

De tablet: winnaars en verliezers

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl